Afvallen met het Dukan dieet

Afvallen met het Dukan dieet

Afvallen met het Dukan dieet

Waarschijnlijk heb je er nog nooit van gehoord: het Dukan dieet. Toch wint ook dit dieet steeds meer aan populariteit in Nederland. Het is een dieet voor mensen die dol zijn op vlees eten en graag strikte regels opvolgen. Bij dit dieet heb je altijd voldoende handvaten om op terug te vallen. Ideaal voor de mensen die een hekel hebben aan het verzinnen van gezonde maaltijden. In dit artikel nemen we het Dukan dieet eens goed onder de loep.

Wat is het Dukan dieet?

Het Dukan dieet is bij toeval bedacht door een Franse dokter. Hij behandelde een man met zwaar overgewicht en wat ze ook probeerden: de man viel niet af. Uiteindelijk opperde de dokter om te stoppen met calorieën tellen en enkel nog vlees te eten. Van het resultaat stond iedereen te kijken! De man viel in 5 dagen wel 5 kilo af. Dokter Dukan besloot zijn theorie verder uit te werken en schreef meerdere boeken.

Het Dukan dieet bestaat uit 4 fases en valt te vergelijken met een zeer streng eiwitdieet.

De aanvalsfase


Om een vliegende start te maken, begin je met de aanvalsfase. In deze fase eet je alleen nog maar mager vlees, ei, vis en vetvrije zuivel. Tijdens dit dieet hoef je geen rekening te houden met bepaalde voedingsmomenten of calorieën. Je eet wanneer je trek hebt, als je je maar houdt aan de strikte regels. Je moet hierbij wel 1,5 liter water drinken per dag.

De cruisefase

In deze fase zit je vrijwel het langst. Hierbij zorg je dat je geleidelijk richting je streefgewicht gaat. Het gewichtsverlies gat nu langzamer dan bij de aanvalsfase. In de cruisefase voeg je 100 gram verschillende groentes toe aan het dieet. Deze groentes moeten rijk zijn aan eiwitten en laag zitten in zetmeel. Denk aan komkommer of tomaat.

Stabiliteitsfase

Tijdens de derde fase zorg je ervoor dat je lichaam geen jojo-effect laat zien. Tijdens deze fase mag je nog meer eten toevoegen aan je dieet: magere kazen, snelle koolhydraten en fruit. Ook mag je 2 keer per week genieten van een cheatday.

De definitieve fase

De laatste fase zorgt ervoor dat je nooit meer in gewicht aankomt. Je mag weer alles eten en drinken als je maar 1 dag in de week een aanvalsdag houd. Hier eet je alles uit fase 1. Je compenseert dus eigenlijk 6 dagen ‘gewoon’ eten met 1 strikte dag. Dit blijf je doen voor de rest van je leven.

vrouwtip

leave a comment

Create Account



Log In Your Account