Zakelijke kleding voor vrouwen, je vindt ze in alle soorten en maten. Belangrijk is dat de vrouw zich lekker in haar vel voelt als ze op het werk verschijnt. Nu zijn er een aantal beroepen waarbij de vrouw haar kleding geheel zelf – of gedeeltelijk – kan bepalen. In sommige gevallen is het echter noodzakelijk om bedrijfskleding te laten maken. Belangrijk voor de eenheid en naamsbekendheid van het bedrijf. Maar waar moet jij – als werkgever – op letten als je bedrijfskleding voor vrouwen laat maken? Is bedrijfskleding laten bedrukken echt zo gemakkelijk als het lijkt of moet je met meerdere facetten rekening houden? Wij zochten het uit!
Voor ieder wat wils
Allereerst is het belangrijk dat alle vrouwen binnen het bedrijf zich prettig voelen in de bedrijfskleding. Wanneer zij zich goed voelen, is dit ook duidelijk zichtbaar voor de klanten. Daarom is het zo belangrijk dat je bedrijfskleding in verschillende maten aanschaft. Er is niets vervelender dan loszittende of te strakke kleding dragen. Dit doet alleen niet veel goeds voor het figuur, maar geeft de werkneemster ook een onprettig gevoel.
Je kunt er ook voor kiezen om basic werkkleding te bedrukken, zodat de vrouwen zelf kunnen bepalen hoe zij dit combineren. Denk bijvoorbeeld aan een basic t-shirt met het logo van het bedrijf. Vervolgens bepaalt de werkneemster zelf of zij deze combineert met een blazer, broek, rok of een ander kledingstuk. Blijf wel duidelijk met de richtlijnen van het bedrijf. Zo zorg je ervoor dat er geen ‘over-the-top’ keuzes gemaakt worden.
Materiaalgebruik
Ook het materiaalgebruik is van essentieel belang voor de aanschaf van bedrijfskleding. Hierbij moet er vooral op de temperatuur binnen het bedrijf gelet worden. Is het voor de vrouwen noodzakelijk om regelmatig naar buiten te gaan? Kies dan voor warmere kleding of laat eventueel vesten/jassen bedrukken. Zo kan de werkneemster zelf bepalen welke kleding gedragen wordt en blijft het bedrijfslogo duidelijk zichtbaar. Kies bij voorkeur voor soepele stoffen die vocht goed kunnen reguleren.
Niet te opvallend
Alhoewel bedrijfskleding het imago van het bedrijf kunnen versterken, is het wel belangrijk dat iedereen zich comfortabel voelt in jouw kledingkeuze. Zorg er daarom voor dat de verplichte kledingstukken niet al te opvallend zijn, zodat deze voor iedere persoonlijkheid geschikt is. Een stoer type zal zich bijvoorbeeld niet zo snel in een deftig mantelpakje hijsen. Probeer dit dan ook niet te verlangen van jouw werknemers, maar zorg voor een basic uitstraling die bij iedereen past.
Let er tevens op dat de kledingstukken niet te bloot zijn. Natuurlijk kunnen fashiontrends prima in bedrijfskleding worden toegepast, maar overdrijf het niet. Een heupbroek of laag uitgesneden shirt of blouse is ‘not-done’ in de zakenwereld. Let er bovendien op dat kleding niet doorschijnend is, waardoor het ondergoed van de werkneemster zichtbaar is. Zo behoud je de professionele uitstraling van jouw bedrijf en loopt het personeel er toch nog stijlvol bij.
Duidelijk logo
Het voornaamste doel van bedrijfskleding is het creëren van eenheid onder het personeel. Bovendien zorgt het dragen van bedrijfskleding voor naamsbekendheid en kunnen klanten beter zien tot wie zij zich mogen richten. Laat daarom een duidelijk logo ontwerpen die past bij het bedrijf en kies voor een duidelijk te lezen lettertype. Zo komt het logo een stuk mooier tot zijn recht.