Wellicht heb je er wel eens van gehoord: een influencer, zoals Jade Anna. Een term die je vandaag de dag veel voorbij hoort komen! Maar wat houdt het nu precies in? En, belangrijker nog (indien het iets voor jou is), hoe wordt je een succesvolle influencer? Een influencer is iemand met een grote invloed op social media, zoals bloggers, of met een mooi woord: content creators. Zij stellen zichzelf centraal en prijzen brengen tegelijkertijd een product of dienst onder de aandacht. Het maakt niet uit hoe oud je bent, want je kunt altijd starten met een Social media account. De leeftijd van Jade Anna is bijvoorbeeld ook verrassend laag! Een influencer is altijd werkzaam in een bepaalde niche: een specifieke sector, waarin diensten of producten geproduceerd worden. Dit kunnen dus allerlei sectoren zijn, denk aan mode en beauty, gezondheid, games of entertainment.
Hoe gaat zo’n influencer precies te werk?
Misschien snap je nu nog niet goed wat het is, dus daarom hierbij een paar concrete voorbeelden. Denk aan een celebrity influencer die heel veel volgers heeft op Instagram zoals transseksueel Nikki Tutorials. Zij werkt samen met diverse make up fabrikanten. Deze betalen veel geld voor een post van de beroemdheid, die de make up merken op subtiele wijze promoot. Zij maakt zichzelf hiermee op en maakt daar vele filmpjes en foto’s van. Op haar Instagram account kun je hier diverse van zien. Per post betaalt een sponsor haar zo’n 29.600 dollar! Ook haar volgers worden beïnvloed, omdat zij zo populair is willen anderen die make up merken ook kopen. Andere beroemde Instagram influencers zijn Justin Bieber met 146 miljoen volgers en Kim Kardashian West met 188 miljoen volgers. Allen maken zij op slimme wijze gebruik van social media om boodschappen naar buiten te brengen of producten te promoten, waar zij sponsorgeld voor krijgen.
Hoe word je zelf een succesvolle influencer?
Maar hoe word je nu zelf een succesvolle influencer? Misschien heb je ook wel een missie, een boodschap, waar je anderen graag mee wilt inspireren. Of misschien wil je wel geld inzamelen voor een goed doel. Je dient je eerst te specialiseren, dus goed te bedenken in welke categorie je jouw boodschap wilt onderbrengen. En vervolgens dat jouw content overtuigend is. Daarnaast dien je een sterke identiteit te ontwikkelen. Dus hoe zet je jezelf neer op social media. Bij Nikki Tutorials zie je bijvoorbeeld, dat zij zichzelf heel charismatisch neerzet. Ook gebruikt ze vaak humor bij haar posts. Dus denk na over jouw karakter.
Een sterke boodschap!
Zet een sterke boodschap neer, zorg dat je in je posts en boodschappen zelfverzekerdheid uitstraalt zoals bijvoorbeeld tv presentatrice Amber Kortzorg. Zij heeft een verhaal, en mensen luisteren ernaar en raken erdoor geïnspireerd. Dat is de bedoeling van een succesvolle influencer. Beroemdheden die als influencer geld inzamelen voor goede doelen (non-profit) hebben vaak veel succes met hun campagne. Dus een goed doel, is altijd een mooi idee om naar voren te brengen op social media. Maar je hoeft zeker geen beroemdheid te zijn om een goede influencer te worden. Online vind je nog veel meer tips. Doe er je voordeel mee en ga ermee aan de slag!