EtenGezondheidVrouwen

Is slowjuicer sap gezond?

Is slowjuicer sap gezond?

Als je de reclamefolders van de elektronicazaken weleens doorbladerd dan zal je niet ontgaan zijn dat slowjuicers hot zijn. Winkels vallen over elkaar heen om de meest mooie slowjuicers aan te bieden onder het mom dat de sapjes die deze machines produceren goed voor de gezondheid zijn. In dit artikel zullen we bekijken wat een slowjuicer precies doet en of die sapjes echt wel zo gezond zijn als beweerd wordt.

Wat is een slowjuicer?

Een slowjuicer gebruik je om groente en fruitsapjes te maken. Je doet wat verse groenten en fruit in het apparaat en de slowjuicer perst er door middel van persende en malende bewegingen langzaam het sap uit.

Je kunt ook alleen fruit in de slowjuicer doen voor een fruitsapje. Dit is echter niet zo gezond als het sap van groenten. Het sap van groenten is namelijk rijker aan mineralen dan het sap van fruit. Het sap van fruit is juist weer wat rijker aan vitamines. Een groentesapje is echter niet zo smakelijk. Door groenten en fruit te combineren in één sapje heb je het beste van beide werelden en door het fruit krijg je een heerlijk zoet sapje. Het zoete van het fruit zorgt er voor dat, de meer bittere, smaak van de groente wordt gemaskeerd. Nu is het niet handig om zomaar wat groenten en fruit bij elkaar te gooien. Goede kans dat het resultaat niet echt lekker zal zijn. Dit is natuurlijk zonde van die kostbare groenten en fruit. Het is daarom goed om groenten en fruitsoorten te combineren die goed smaken. Dit kan je het beste doen door een slowjuicer recept op te volgen. Zo weet je zeker dat de combinatie van groenten en fruit al voor je uitgetest zijn en goed smaken. We willen tenslotte wel gezonder gaan leven maar we willen natuurlijk wel lekker blijven eten en drinken.

slowjuicer recept

Dat het sap bij een slowjuicer langzaam uit de groenten en fruit wordt geperst is belangrijk. Door dit langzaam te doen ontstaat er namelijk geen warmte in het apparaat. Omdat de groenten en het fruit hierdoor koel blijven raken de vitamines niet beschadigd. Bij verhitting gaan namelijk vitamines verloren. Als je groente kookt is dit bijvoorbeeld ook het geval.

Een slowjuicer is hiermee een alternatief voor de blender. Bij een blender worden de groenten en het fruit met grof geweld fijn gemalen door snel draaiende messen. Hierbij ontstaat warmte die een deel van de vitamines kan beschadigen.

Een slowjuicer is een krachtig apparaat. Het haalt veel meer sap uit je groenten en fruit dan een sapcentrifuge omdat het in staat is om zelfs uit de pulp het laatste beetje vocht te persen. Een slowjuicer is duurder in aanschaf dan een sapcentrifuge maar omdat je meer sap uit groenten en fruit kunt halen is het op de lange termijn toch voordeliger omdat je minder groente en fruit nodig hebt voor dezelfde hoeveelheid voedingsstoffen.

slowjuicer

 

ADH groente en fruit

Uit steeds meer onderzoeken komt het belang van groenten en fruit voor onze gezondheid naar voren. Zo verhoogde het Voedingscentrum een paar jaar geleden de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groenten omhoog, van 200 gram naar 250 gram groenten per dag. Voor fruit is dit 200 gram per dag. In Australië wordt door de gezondheidsorganisaties zelfs al geadviseerd om 450 gram groenten per dag te eten. 80% van de mensen komt echter niet aan de aanbevolen 250 gram groenten per dag. Dit is niet zo raar, aangezien niet veel mensen 250 gram groenten zullen opscheppen bij het avond eten. Dat is bijna een bord vol.

Om toch aan de aanbevolen hoeveelheid groenten te komen zal er ook groente bij het ontbijt of lunch gegeten moeten worden. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een salade. Het nadeel van een salade is dat deze veel tijd kosten om klaar te maken en onderweg lastig te eten zijn. Een alternatief is een sapje wat je zelf vers hebt bereid met een slowjuicer. Een sapje is snel op te drinken en handig om mee te nemen voor onderweg. Zo kan je in korte tijd je lichaam voorzien van de nodige voedingsstoffen.

Voor als je slecht voedingsstoffen opneemt

Veel mensen hebben last van spijsverteringsklachten. Een eerste reactie bij spijsverteringsklachten is om gezonder te gaan eten; meer groenten en fruit. Voor sommige mensen verbeteren hiermee de klachten terwijl de klachten bij anderen mensen juist erger worden. Dit zijn dan allerlei klachten die onder de noemers zoals prikkelbare darm syndroom vallen, een opgeblazen gevoel, winderigheid en brandend maagzuur. De oorzaak is vaak moeilijk vast te stellen. Bij veel mensen zijn het juist de vezels in groenten en fruit die voor klachten zorgen. Vezels zijn lastig te verteren en leggen een groot beslag op de capaciteit van het spijsverteringssysteem. Juist voor deze mensen kunnen de groenten en fruitsapjes van een slowjuicer uitkomst bieden. De vezels blijven namelijk achter in de slowjuicer. Wat overblijft is een sapje wat rijk is aan alle vitamines, mineralen en antioxidanten. Omdat deze in vloeibare en natuurlijke vorm beschikbaar zijn, is het voor de dunne darm mogelijk om deze voedingsstoffen goed op te kunnen nemen. Zo is het voor mensen met bepaalde spijsverteringsproblemen toch nog mogelijk om belangrijke voedingsstoffen binnen te krijgen.

Conclusie

Een slowjuicer produceert sap wat alle vitamines en mineralen van groenten en fruit bevat en is voor veel mensen een ideale manier om aan deze voedingsstoffen te komen. Met een slowjuicer mis je wel de vezels van groenten en fruit. Sommige mensen hebben juist baat bij een dieet waar minder vezels in zitten terwijl anderen juist baat zullen hebben bij een dieet waar meer vezels in zitten.

 

Tags:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *